Praca z domu, czyli „Home Office“
Najczęstsze branże, które aspirują do korzystania z „Home Office“, to programiści, analitycy, architekci i niektóre powiązane stanowiska w technologiach informacyjnych i komunikacyjnych, część stanowisk pracy w marketingu, handlu, finansach, kadrach, projektowaniu i niektóre stanowiska kierownicze. Generalnie rzecz ujmując są to zawody, w których charakter pracy nie jest w całości lub tylko częściowo powiązany z konkretnym miejscem pracy.
Jeśli więc twój pracodawca oferuje lub pozwala na częściową albo pełną pracę z domu, warto rozważyć tę opcję.
Niżej spróbujemy pokrótce opisać, co dzięki temu uzyskasz, co stracisz i na co musisz zwrócić uwagę.
Niewątpliwe korzyści to przede wszystkim:
- Nie jesteś ograniczony precyzyjnie narzuconymi godzinami lub miejscem pracy, nie wspominając już o np. „dress code“ zwłaszcza, jeżeli potrzebujesz do swojej pracy tylko komputera i szybkiego Internetu lub samochodu,
- planujesz swoją pracę zgodnie z własnymi warunkami, nikt Ci nie mówi, kiedy masz coś zrobić,
- możesz pracować w atmosferze i środowisku, do którego przywykłeś i które lubisz,
- możesz lepiej zgrać swoją pracę z relaksem i odpoczynkiem, jesteś bliżej rodziny,
- oszczędzasz czas i pieniądze na codzienne dojazdy do i z pracy.
Co istotne tak, jak praca z domu nie jest odpowiednia dla każdego stanowiska pracy, nie jest także odpowiednia dla każdego pracownika. „Home Office“ ma swoją specyfikę i jeśli nie chcesz lub nie możesz się jej podporządkować, raczej zrezygnuj z takiej formy pracy.
- W "normalnym" trybie pracy, pracujesz w miejscu pracy i odpoczywasz w domu. Mówiąc prościej, masz wyraźnie zaznaczoną granicę między pracą i życiem prywatnym. To jednak nie dotyczy Home Office. Dom nie jest dla Ciebie teraz tylko miejscem odpoczynku, ale jest także miejscem wykonywania pracy, w którym musisz stworzyć odpowiednie warunki do jej realizacji; zarówno fizyczne, jak i psychiczne.
Idealnie jest pracować także w domu z „jakiegoś“ określonego stanowiska (jeżeli to możliwe, oddzielne biuro domowe będzie idealnym rozwiązaniem), a nie łączyć pracę z różnymi miejscami, z oglądaniem telewizji, jedzeniem lub spaniem. Niejasna granica między pracą, a relaksem zwykle kończy się nierobieniem żadnej z tych rzeczy porządnie. Nie koncentrujesz się ani na pracy, ani na odpoczynku. I to będzie widoczne w gorszych wynikach w pracy, zaś w odpoczynku nie zapewni wystarczającego relaksu.
- „Home Office“ wymaga konsekwentnego reżimu, silnej woli, dobrej samokontroli, umiejętności samodzielnego zarządzania i samodzielnej motywacji oraz dobrej organizacji własnego czasu. Możesz mieć trudności ze wstawaniem rano, kiedy nie musisz przychodzić do pracy o określonej porze. Być może nie będziesz w stanie skoncentrować się nad zadaniami poza miejscem pracy i nie rozpraszać się możliwościami odpoczynku i rozrywki, które oferuje Ci środowisko domowe.
Na przykład fakt, że nie jesteś każdego dnia „nadzorowany“, może u niektórych powodować konsekwentne odkładanie zadań (tzw. „zwlekanie“).
- Kolejnym potencjalnym problemem, z którym musisz sobie poradzić podczas korzystania z Home Office, jest praca bez bezpośredniego kontaktu z kolegami. Człowiek jest istotą społeczną i choć praca bez kolegów może czasem Ci odpowiadać, to w innych przypadkach możesz postrzegać to, jako znaczny dyskomfort. Niektórzy mogą ulec uczuciu samotności i obojętności innych. Jest to bardzo indywidualna kwestia, ale dobrze być na nią przygotowanym i dostosować się.
- W związku z powyższym należy również ustalić odpowiedni sposób komunikowania się i udostępniania informacji. Bez częstego kontaktu osobistego, musisz bardziej polegać na technologii. To oczywiście nic złego, ponieważ i tak w podobny sposób pracujesz zazwyczaj w „normalnym miejscu pracy“, ale trzeba pamiętać, że relacje międzyludzkie nie są powiązane z komputerami, telefonami, klientami poczty i messengerami, ale z ludźmi.
- Kolejnym potencjalnym ryzykiem, które należy wziąć pod uwagę i wcześniej wyjaśnić, są oczekiwania innych członków gospodarstwa domowego. W krótkim czasie może się okazać, że Twój partner/partnerka założy, że będziesz w stanie wykonywać wszystkie prace domowe, zaopiekujesz się dziećmi, wykonasz prace w ogrodzie, pomalujesz płot i nakarmisz króliki, kury, psa i kota. Jesteś w końcu cały dzień w domu…
Należy pamiętać, że chociaż Home Office może być korzystny dla Twojego pracodawcy (oszczędności, większa satysfakcja pracowników, szerszy wybór pracowników, itp.), to jednocześnie jest bardziej ryzykowny. Praca na odległość oznacza naturalnie:
- Mniejszą możliwość kontroli wyników pracy i wzajemnej komunikacji.
- Dłuższy czas reakcji na ewentualne błędy (np. spowodowane właśnie trudnościami w komunikacji), wymagania dotyczące szybkich zmian lub niezadowalające wyniki pracy.
- Bardziej wymagającą administrację.
- Wyższe wymagania/koszty ochrony poufnych informacji, które są w większym zakresie przetwarzane poza firmą.
Z wyżej wymienionych i wielu innych powodów Twój pracodawca prawdopodobnie będzie ostrożny w wyborze, kto i w jakim stopniu będzie mógł pracować, jako „Home Office“. Aby osiągnąć dobre wyniki (zdecydowanie lepsze, niż w „normalnym miejscu pracy”), które są podstawą satysfakcji obu stron, niezbędne są dwa aspekty:
- Bardzo konkretne i szczegółowe planowanie, określanie priorytetów, zadań, celów, terminów, raportowania i zasad wzajemnej komunikacji tak, aby pracodawca nie musiał codziennie sprawdzać realizacji zadań. Spowodowałoby to znaczne ograniczenie niektórych korzyści wynikających z Home Office i nie pozwoliłoby wykorzystać pełnego potencjału tej formy pracy. Zasada Home Office opiera się przede wszystkim na tym, że to Ty decydujesz, kiedy, gdzie i jak zamierzasz pracować, ale na początku wskazane jest ustanowienie bardziej rygorystycznej dyscypliny pracy. Powszechne jest łączenie pracy z domu i z siedziby pracodawcy (częściowy Home Office), dokładne wyznaczenie czasu na kontakty telefoniczne, wideokonferencje itp.
- Wzajemne zaufanie. Twój pracodawca potrzebuje mieć do Ciebie duże zaufanie i być przekonanym o Twojej motywacji i dyscyplinie. Dla Ciebie jest to też pewnego rodzaju wyznacznik, jak i uznanie, że pracodawca naprawdę wierzy nie tylko w Twoją wiedzę i umiejętności, ale także w Twoje cechy ludzkie.
Jeśli zdecydujesz się na Home Office to pamiętaj, że Twój pracodawca oczekuje od Ciebie lepszych wyników pracy niż te, które osiągnąłbyś w dotychczasowym miejscu i warunkach pracy.