Česky
Slovensky
English
Polski
Znajdź nas na:  

Nawigacja

Zaczynamy pierwszą pracę

Rozpoczynając pracę zawodową starajmy się postrzegać tę chwilę jako szansę na ukierunkowanie całego swojego życia. W poprzednich latach przygotowywaliśmy się do pracy i mamy swoje wyobrażenie o tym, co chcemy robić. Może rozmawialiśmy ze specjalistami od zarządzania karierą i z wieloma potencjalnymi pracodawcami – ale teraz my musimy podjąć decyzję.

W tym wyjątkowym i skomplikowanym procesie podejmowania decyzji może nam pomóc kilka prostych pytań, które umożliwią uświadomienie sobie własnych preferencji:

  • Czy jesteśmy przygotowani do wejścia w świat pracy, czy też raczej powinniśmy się lepiej przygotować np. podejmując studia?
  • Czego właściwie chcemy, a czego nie chcemy robić?
  • Czy preferujemy wielką korporację, czy też mniejszą, dynamiczną firmę i dlaczego? 
  • Jakie mamy predyspozycje w związku ze swoimi studiami i ich wynikami?
  • Jakie mamy zdolności i umiejętności, wykształcenie lub przygotowanie zawodowe?
  • Do czego naszym zdaniem jesteśmy zdolni i czego jesteśmy gotowi się nauczyć?
  • Jakie możliwe dziedziny zatrudnienia do tej pory rozważaliśmy?

Nie wolno nam stracić kontaktu z rzeczywistością. Trzeba być praktycznym. Po ukończeniu wyższej szkoły rolniczej trudno będzie znaleźć pracę dyrektora handlowego w firmie telekomunikacyjnej.

  • W jakim regionie chcemy pracować?

Znów  wskazane jest realistyczne podejście. Na pewno w niektórych miejscach przyjemnie jest mieszkać, ale jakie jest tam zapotrzebowanie na fizyków jądrowych?

  • Czy jesteśmy gotowi dalej się kształcić lub w inny sposób przygotowywać do swojej pracy? Doskonałe wyniki w szkole średniej lub na uczelni to tylko początek. Bądźmy przygotowani na to, że swoją wiedzę będziemy musieli nieustannie uzupełniać i rozszerzać.
  • Czy jesteśmy gotowi do kompromisu dotyczącego początkowego wynagrodzenia z tym, że nasze ustępstwo będzie zrównoważone możliwościami dalszego kształcenia lub innymi korzyściami?
  • Nie wolno zapominać o tym, że obecnie większość pracodawców oczekuje,  że ich pracownicy będą dokształcać się sami.
  • Które czynniki mają wpływ na nasz wybór pracy i pracodawcy?
  • Które organizacje zapewniają interesującą karierę z naszego punktu widzenia?

Należy skupić się na branży, w której chcemy pracować i odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  • Jakie są główne wymagania?
  • Jakich kwalifikacji lub doświadczenia będziemy potrzebować?
  • Czy w osiągnięciu sukcesu pomoże nam wyższe wykształcenie, czy raczej doświadczenie i kwalifikacje zdobyte w pracy?

Czas i wysiłek włożony w analizę potrzeb własnych i potencjalnego pracodawcy w wybranej przez nas branży  zwróci się sowicie nie tylko na początku (tym, że uzyskamy dane stanowisko), ale również w trakcie kariery. Łatwo jest podjąć pochopną decyzję. W czasach, kiedy pracy jest mało, jest to szczególnie ważne. Oczywiście można zmienić pracę,  jedna praca na całe życie jest przeszłością, ale inwestując określony wysiłek i czas w proces podejmowania decyzji ułatwimy sobie karierę i zaoszczędzimy problemów. Decyzja, którą teraz podejmiemy, będzie miała wpływ na całe nasze życie. Warto przecież poświęcić jej niezbędną uwagę i nie postępować pochopnie i impulsywnie.