Česky
Slovensky
English
Polski
Znajdź nas na:  

Nawigacja

Dla kandydatów
DRILL Poradnia
Jak dbać o swój wizerunek

Jak dbać o swój wizerunek

Państwa wizerunek jest jednym z ważnych czynników, które mają wpływ na przebieg kariery w firmie i poza jej ramami organizacyjnymi. Sumienna praca, niezawodność i terminowe pełnienie zadań same jeszcze nie zapewniają pomyślnego rozwoju kariery. Dobra praca jest tym, za co nam płacą. Jakie sukcesy odniesiemy i jak wysoko zajdziemy w hierarchii, o tym decyduje też osobisty wizerunek i to, jak postrzegani jesteśmy w organizacji. Za własną karierę odpowiadamy sami, nie  nasz pracodawca. Dynamiczna, dobrze prosperująca firma umożliwi swoim pracownikom rozwinięcie możliwości i talentów. Ale tylko od nas zależy, jak wykorzystamy  dane warunki.

Kreując swój wizerunek uzupełnimy swój życiorys i listę naszych sukcesów o czynnik, który potwierdzi zapisane w tych dokumentach informacje. Istnieje wiele powodów, dlaczego image jest tak ważny dla rozwoju kariery:

  • Nasz wizerunek ma wpływ na podejmowanie decyzji przez ludzi, którzy mają wpływ na naszą karierę.
  • Wszyscy ludzie do pewnego stopnia wierzą w to, co widzą.
  • Ludzie zwykle mają mało czasu i polegają na pierwszym wrażeniu.
  • Każdy z nas decyduje o swoim sukcesie,  osiągniemy go, gdy nasz wizerunek będzie spójny z naszym zawodem i wizerunkiem firmy, w której pracujemy.
  • Nasz styl osobisty wyróżnia nas spośród innych ludzi.

Jak już wspomnieliśmy, nasz image i jego wpływ na ludzi jest jednym z ważnych czynników naszej kariery. To, jak uzyskujemy wymagane wyniki, jak się ubieramy, jak zachowujemy się w stosunku do innych, nasz stosunek do kolegów i do klientów, ma wpływ na karierę w firmie i poza nią.

  • Utalentowany dyrektor finansowy jest ważny dla każdej firmy. Jednak jego niezdolność do przekazywania poleceń w prosty i zrozumiały sposób może negatywnie wpłynąć na jego pozycję w firmie. 
  • Opinia człowieka o lekceważącym podejściu do podwładnych może zahamować karierę nawet wtedy, kiedy osiągamy doskonałe wyniki. Stanowiska menedżerskie są bowiem związane nie tylko z odpowiedzialności za uzyskiwane wyniki, ale również za kierowanie ludźmi.
  • Bycie doskonałym menedżerem i specjalistą w branży może być mało przydatne, jeżeli nie dbamy o swój wygląd, o odzież lub higienę. Ludzie będą wtedy unikać kontaktu z nami.

Zdolność do wykonywania dobrze swojej pracy może nam zapewnić długotrwałe zatrudnienie (chociaż to nie jest takie pewne), ale nie wystarczy, aby zrobić spektakularną karierę. W większości branży obowiązkowość i odpowiedzialność to tylko 75% tego,  jakie zajmujemy stanowisko, 25% jest kwestią naszego wizerunku. Umiejętność podkreślenia tych  25% jest sposobem na uzyskanie lepszego stanowiska.

W  dalszej części zapoznamy Państwa z tym, jak nasz wizerunek, poznanie samego siebie oraz kultury firmy wpływa na nasze zachowanie, motywację, i jak może negatywnie wpływać na osiąganie sukcesów.

Chcąc osiągać sukcesy, trzeba  się wyróżniać, mieć „coś więcej” – osobisty styl, wizerunek i charyzmę. To są narzędzia, którymi dajemy do zrozumienia swoim kolegom, klientom i konkurentom, kim jesteśmy, do czego dążymy, co szanujemy i jakimi zasadami kierujemy się my i nasza firma. Informacje te należy intensywnie i nieprzerwanie przekazywać wszystkim i każdego dnia swojej kariery zawodowej, bez odstępowania od swoich zasad, utraty tożsamości lub poczucia humoru.

Reakcje na nasz wizerunek i osobisty styl będą różne w różnych miejscach i na różnych etapach naszej kariery zawodowej. Nasz image powinien jak najpełniej odpowiadać charakterowi firmy, w której pracujemy. Dobrze funkcjonująca instytucja finansowa  będzie reprezentowała prawdopodobnie styl bardziej konserwatywny, odpowiadający tradycyjnym klientom, którzy stanowią podstawową grupę jej klienteli. Poza ten firmowy szablon może w najlepszym przypadku wyjść osoba na stanowisku Marketing managera – ewentualny kreatywny styl ubioru jest w jego przypadku do przyjęcia ze względu na handlową i reprezentacyjną rolę, którą pełni w spółce.

Zgodność naszego osobistego wizerunku z wizerunkiem firmy, w której pracujemy

Każda praca zawiera dwa stosunkowo różne składniki: „występowanie w świetle reflektorów” i „niewidoczną mrówczą pracę w back office”. Jeden aspekt nie może istnieć bez drugiego . Badania laboratoryjne należą do mniej medialnych zadań, ale prezentacja wyników klientom wewnętrznym lub zewnętrznym jest kluczowa dla firmy. Czy wiedzą Państwo, jakie zadania Państwo preferują? Każdy z tych dwóch składników, jakkolwiek różnych, wymaga zgodności osobistego stylu, celów i ambicji ze stylem reprezentowanym przez firmę, jej etyką i możliwościami, jakie nam przynosi.

Znaczenie naszego osobistego wizerunku najlepiej docenimy zdając sobie sprawę z tego,  że nasz image jest obrazem każdego z nas. Nie można go nie mieć. Bez względu na to, jak jesteśmy z niego zadowoleni, inni widzą zawsze to, co postanowiliśmy im pokazać. Chodzi o kombinację niezmiennych i zmiennych czynników. Cechy fizyczne i temperament mają podłoże genetyczne i są w pewnym sensie niezmienne, ale na przykład sposób chodzenia, siedzenia i postawę można kontrolować poprzez trening. Sposób ubierania się jest przede wszystkim wynikiem osobistej decyzji i wyboru.

Wypadek, uraz, choroba lub długotrwałe działanie określonych czynników może, oczywiście, zmienić stan istniejący. W ramach tych ograniczeń każdy jednak może decydować o tym, jak będzie postrzegany. Wynik tej decyzji zdradza, za kogo się uważamy, czego chcemy, w co wierzymy. Ponieważ nie można nikomu zabronić takiej lub innej interpretacji naszego wyglądu, powinniśmy starać się wywołać takie wrażenie, jakie wywołać chcemy.

Nasz wizerunek jest obrazem, który propaguje to, co jest wewnątrz. Nie wolno zapominać, że jego częścią jest też obietnica, że to, co prezentujemy - umiejętności, kompetencja i wartości - zostanie przez nas spełnione. Dlatego trzeba się zastanowić, co chcemy tą drogą innym przekazać i co chcemy im aktualnie zaoferować. Każdy człowiek jest w czymś charakterystyczny, w jego osobowości istnieje coś, co go wyróżnia. To „coś” powinno być widoczne w jego wizerunku.

Jeżeli nas osobisty styl nie jest zgodny filozofią naszej firmy, może mieć to negatywny wpływ na nasz wizerunek i karierę. Na przykład: jeżeli w firmie normą jest noszenie ciemnego konwencjonalnego garnituru, ale jego noszenie wywołuje w nas wrażenie, że ograniczamy w ten sposób kontakty towarzyskie lub naszą kreatywność, należy rozważyć, czy warto pójść na kompromis.

Zdobyty i pożądany wizerunek

Ludzie często wyrabiają sobie opinię o innych, chociaż ich nie widzieli ani nie spotkali się z nimi. Formują ją na podstawie tego, co usłyszeli od innych ludzi. Te opinie często opierają się na tym, co myślą o określonym zawodzie, firmie lub dziale. Wyobrażenia te mogą wyglądać następująco: „w dziale sprzedaży każdy robi co chce, nie ma tam żadnego porządku i nie da się z nimi współpracować”.

Opinię o sobie, obojętnie czy odpowiada rzeczywistości, czy nie, można wykorzystać na swoją korzyść. Wyobraźmy sobie, że inni postrzegają nas jako człowieka, który wyjątkowo dba o poziom przedkładanych raportów. Dlatego materiały, które będziemy dostawać, będą z dużym prawdopodobieństwem opracowane bardziej starannie. Konsultant, którego wyprzedza opinia drogiego, ale doskonałego specjalisty, może oczekiwać, że klienci, którzy się do niego zwrócą, będą gotowi zapłacić za jego usługi więcej, niż jest ogólnie przyjęte.

Niektóre zawody i branże „wymagają” określonego wizerunku. Fizyk jądrowy  musi używać specjalnej odzieży ochronnej, policjant musi mieć przepisowy mundur, bankier powinien wyglądać poważnie i dostojnie. Jakiego wizerunku oczekuje się w Państwa firmie i w Państwa branży? Jakiego wizerunku oczekują ludzie poza Państwa firmą, klienci, partnerzy, konkurenci? Nie wszystkie organizacje mają jasno zdefiniowany wizerunek. W wielu z nich nie ma ustalonego określonego stylu ubierania się pracowników. Również tam, gdzie nie istnieje formalny przepis dotyczący stroju, można zazwyczaj określić, co w ramach kultury firmowej jest do przyjęcia, a co już nie. Jeżeli nie chcemy popełniać w tym zakresie błędów, powinniśmy starać się jak najuważniej obserwować wizerunek najważniejszych ludzi w firmie i zastanowić się, czy możemy taki styl przybrać i czy będziemy musieli pójść przy tym na jakieś kompromisy. W firmach, w których wizerunkowi nie poświęca się dostatecznej uwagi, stan ten może wywoływać u niektórych pracowników frustrację i wrażenie, że nie są we właściwym miejscu. Mogą zdecydować się na odejście do innej firmy, o jasno zdefiniowanych cechach, z którymi mogą się utożsamić.

Składniki osobistego wizerunku

Na każdym etapie naszej kariery oczekuje się od nas, że będziemy wykorzystywać wszystkie swoje umiejętności dla uzyskania jak najlepszych wyników. Za to jesteśmy opłacani. Ubiegając się o stanowisko, o którym marzymy, musimy wyraźnie dać do zrozumienia, że to my jesteśmy najlepszym i zupełnie naturalnym kandydatem. Musimy nie tylko wykazać się zdolnościami, które są niezbędne na tym stanowisku. Z punktu widzenia rozwoju kariery to nasz wizerunek i zdolność bycia zauważonym są często dużo ważniejsze, niż umiejętności zawodowe. Wszystkie cechy tworzące nasz wizerunek są wzajemnie powiązane i wspólnie tworzą całość, która pomoże nam odnieść sukces.

W pracy otaczamy się niezbędnymi elementami, bez których nie moglibyśmy jej wykonywać oraz potrzebnymi rekwizytami i dodatkami, które sprzyjają wzmocnieniu naszej pozycji w firmie, statusu i poczucia własnej godności. Nasze zwyczaje, sposób telefonowania, styl pisma pomaga w kształtowaniu naszej reputacji i wizerunku osobistego. Bez względu na to, czy wykorzystujemy je świadomie, czy też nie, stają się częścią naszego wizerunku nawet wtedy, kiedy nie możemy na nie wpływać.

Rekwizyty. Rekwizyty współczesnego przedsiębiorcy lub menedżera, takie jak: samochód, telefon komórkowy lub laptop, symbolicznie wyrażają brak czasu, pilność zadań, materialny sukces i pewną zdrową dawkę pewności siebie. Profesjonalista powinien dokładnie wiedzieć, czego naprawdę potrzebuje do swojej pracy, a co korzystnie wpływa na jego wizerunek, i powinien wykorzystywać tylko to, co spełnia oba warunki.

Dodatki. Niektóre firmy, dążąc do wzmocnienia własnej tożsamości i odróżnienia się od innych, posługują się gadżetami firmowymi, takimi jak: długopisy, notesy, kalendarze, skoroszyty i inne drobne przedmioty. Jeżeli jednak nie będą one odpowiednio dobrej jakości, mogą zniszczyć nawet długo budowany wizerunek firmy. W przypadku zegarków, torebek, dyplomatek i piór należy wybierać klasyczne wykonanie najwyższej jakości, na jaką możemy sobie pozwolić. Nasz wybór będzie oczywiście zależeć od naszego gustu, ale powinien także odzwierciedlać cele, które chcemy osiągnąć.

Rozmowy telefoniczne. Wrażenie, jakie będzie miał o nas człowiek, z którym rozmawiamy, zastępuje  wrażenia wzrokowe. Zdobędziemy szacunek, jeżeli rozmowę telefoniczną będziemy prowadzić wyraźnie, zrozumiale i z niezbędną pewnością siebie. Telefonować należy tylko wtedy, kiedy  jest to konieczne. Podstawowe sprawy najlepiej zapisać w kilku przejrzystych punktach, by nie przedłużać niepotrzebnie rozmowy. Ograniczmy na minimum dźwięki w tle i nie rozmawiajmy podczas dyskusji z innymi osobami. Jeżeli ktoś telefonuje do nas, nie każmy mu zbyt długo  czekać na połączenie. Każdą rozmowę kończmy pozytywnie i przyjemnie, nawet kiedy rozmówca był zdenerwowany lub nieuprzejmy.

Etykieta. Nasze dobre wychowanie może zostać niezauważone, ale złe będzie pamiętać każdy. Dobre wychowanie można zdefiniować jako szanowanie interesów i potrzeb innych z jednoczesnym zaspokajaniem potrzeb własnych. Wizerunek człowieka dobrze wychowanego zdobędziemy, jeżeli będziemy:

  • Szanować czas, przestrzeń i prywatność swoich kolegów i partnerów handlowych.
  • Respektować zasadę jednakowych szans dla wszystkich.
  • Postępować asertywnie, ale nie agresywnie.
  • Unikać oczerniania innych.
  • Stosować ogólne zasady przyzwoitości i uprzejmości.

Dokumenty. Należy dążyć do zdobycia opinii pracownika, który opracowuje przejrzyste, dokładne i trafne dokumenty. Naszą wizytówką jest każdy raport lub dokument, który wyjdzie z naszych rąk.

Podróżowanie. Swój profesjonalny wizerunek należy utrzymywać również w czasie podróży. Nigdy nie wiemy, z kim się spotkamy. Starajmy się:

  • Rezerwować miejsce, jeśli tylko jest to możliwe.
  • Podróżować w miarę możliwości pierwszą klasą (zapewni to spokojną podróż i możliwość pracy lub przygotowania do czekających nas spotkań).
  • Inwestować w wygodę, która umożliwi nam profesjonalne wyniki.
  • Jeżeli jest to konieczne, samodzielnie finansować niezbędne udogodnienia.

Miejsca. Również poprzez wygląd naszego biura, wybór restauracji, sposób i cel podróży, członkostwo w klubach i stowarzyszeniach, dajemy innym do zrozumienia, za kogo się uważamy i jakie są nasze ambicje. Wszystkie te czynniki mają wpływ na postrzeganie przez innych ludzi naszego zawodowego statusu. Biuro w większości przypadków nie jest najlepszym miejscem do wyrażania cech osobowości, a forsowanie swoich preferencji może być zdradliwe. Większość osób raczej docenia komfort pomieszczenia z lekkim odcieniem osobistej interpretacji, niż okazałe zdobienia.

Ludzie. Kogo znamy, z kim  jesteśmy widywani, kogo zatrudniamy, to kolejne czynniki budujące nasz wizerunek.